Pe Eric Emmanuel Schmitt l-am
descoperit întâmplator, deși mi se recomandase ”Oscar și tanti
Roz” cu mult înainte. Îmi pare fascinant, dătător de dependență, brutal de realist și straniu
de optimist în același timp. Da, se poate. După Oscar, am mai citit opere; pe lângă cea din
titlu recomand cu voluptate și drag ”Cea mai frumoasă carte din lume”, ”Visătoarea
din Ostende” și ”Concert în memoria unui înger” care sunt culegeri de nuvele,
după cum le numește autorul. După mine sunt descrieri ale unor situații de
viață de o frumusețe similară cu a ei: complicată, greu de observat în mod
liniar, dură, dar pe alocuri atât de delicată, cu trăiri puternice și semne de
întrebare.
”Pe când eram o operă de artă”
este o metaforă a snobismului lumii contemporane. În zilele noastre, se împing
spre absolut situații greu de conceput. Admirăm lucrurile ”la modă” pentru că o
mulțime de alți oameni le plac, fără să le fi trecut prin vreun filtru, se
declară consternați de măiestria lor, fără să le gândească. De asemenea, nu
putem sesiza bucuria existenței până nu apar semne de exclamare sub formă de
oameni sau evenimente care ne zdruncină. Delicatețea necesară a libertății se
simte doar când devenim lipsiți de ea. Atenție: aici nu e vorba de o libertate
anume, cum ar descrie-o și ocroti-o Convenția Europeană a Drepturilor Omului,
ci de cam toate libertățile la un loc, reunite oarecum sub titulatura de
libertatea de a dispune de viața noastră.
Pe scurt, personajul principal,
sătul de înfățișarea sa, diferită de a fraților lui, general acceptați ca
teribil de frumoși și faimoși exclusiv prin asta, obosit de viața sa,
aflându-se pe niște stânci, încearcă să se sinucidă. Un om extrem de bogat,
excentric până la demonic, îi analizează mișcările și îl convinge să renunțe ca
și cum ar fi dus la bun sfârșit operațiunea, dar să i se supună lui. Adică să
nu mai aibă un nume, să fie considerat mort pentru toți cei care îl cunoscuseră
și să îl asculte în totalitate pe cel ce ar fi salvatorul său. Iar ceea ce va
primi în schimb este admirația lumii pentru că va fi transformat într-o operă
de artă. Ce mai contează dacă încredințezi viața ta altuia de vreme ce nu ești
capabil și nu găsești satisfacție în a fi singurul responsabil de ea? Te predai
supus gândind că mai rău nu are cum să fie, că poate altul va ști s-o
administreze mai cu folos decât tine, iar, dacă ți se promite faima mondială
pentru asta, ești mult mai dispus să renunți la greaua mișcare a sinuciderii.
Predarea vieții prespune
și supunerea la niște operații dureroase însă, de natură a-i schimba corpul
într-o operă de artă, ceea ce și devine. Este prezent la numeroase expoziții,
vânat, fotografiat, descris în ziare, fiind forțat să stea cu orele în poziții
fixe pentru a fi admirat. Ajunge astfel la faimă, dar rămâne un obiect,
imposibil de a se face auzit, văzut ca o ființă umană. O serie de întâmplări
dintre care unele aproape kafkiene îl fac să înceapă să simtă profund, să-și
dorească să trăiască viața fiindu-și unic stăpân. Întâlnește, evident, și
iubirea ca binecuvântare a spiritului. Ea ne face vii, ne determină să sperăm
și să tindem la mai mult, astfel încât sufletul lui Adam bis, cum a fost
rebotezat, e fărâmițat în căutarea căilor de eliberare. În situația lui, nu
avea dreptul la iubire.
Povestea romanului e mai mult decât
fascinantă. Cum pot oamenii să fie atât de orbi? Cum putem aprecia atât de mult
coperta desconsiderând existența conținutului? De ce ne creăm vedete din
persoane care nu au nimic remarcabil în cap, în suflet sau vreun merit deosebit
dobândit de ele și nu primit de la natură sub forma unui ambalaj? Aici mă refer
nu la Adam bis, ci la frații lui, atât de asemănători cu ”frumuseți” autohtone
românești. Cum putem renunța la luptă acceptând o conformare la voința unui
binefăcător de ocazie care nu oferă nicio garanție? De ce ne uităm la lume în
general și la minunea vieții în special cu ochii atât de goi? Oare nu suntem
capabili să tragem perdeaua și să vedem prin ferestrele universului?
În concluzie, este o carte care
merită citită, fie când nu vrem răspunsuri verbalizate, fie și atunci când nu
avem chef de sensuri adânci. Profunzimea, la Eric Emmanuel Schmitt, e ascunsă
în întâmplări realiste care se pot citi ca o poveste incredibil de bine scrisă.
Spor la lecturi de care vreți
voi! Lecturi să fie :-)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Ai o părere şi-ai vrea s-o expui